Специјална болница „Свети Сава“ је у току трајања ванредног стања које је уведено због епидемије вируса SARS-CoV-2 , радила уобичајено, 24 сата дневно на збрињавању пацијената са акутним можданим ударом. У периоду од 16.03. – 06.05.2020. године у пријемно-тријажној служби прегледано је 840 пацијената, 473 је хоспитализовано. На COVID -19 тестирано је 389 пацијената од којих је њих осморо било позитивно. Међу запосленима нема позитивних.
Болница као друштвено одговорна здравствена установа предузела је све мере у складу са уредбама, дописима, алгоритима у циљу превенције заразе корона вирусом и у томе смо успели. Ниједан пацијент није заражен на одељењима, већ одмах по прегледу када се посумњало на постојање заразе вирусом, извршено је тестирање и по добијању позитивног налаза пацијенти су се преводили у ковид центре.
Личну заштитну опрему ( ЛЗО) и дезинфекциона средства смо добијали преко Министарставa здравља посредством РФЗО, али и путем донација. Донатори су се сами јављали, али су се и запослени и руководство ангажовали на прибављању заштитне опреме и средстава.
Ванредне мере које су предузете од тренутка проглашења ванредног стања:
- Сваком пацијенту који улази у пријемну амбуланту обавезно је мерена телесна температура.
- Пацијенти са повишеном телесном температуром су се прегледали и смештени у посебно издвојен део који је био опремљен за изолацију пацијената до добијања резултата тестирања.
- У пријемној амбуланти дозвољено је присуство само пацијента или још једног члана у пратњи (ако је пацијент непокретан) уз коришћење заштитне опреме.
- Заказивање прегледа магнетном резонанцом и скенером се обавља електронским путем, е-мејл адреса: zakazivanje.magnet.skener@svetisava.rs
- Kонтролу уласка пацијената на пријем спроводи здравствени радник и портир.
- Сви улази у Болницу и одељења су обезбеђени са подлогама које су натопљене дезифицијенсима.
- Пријемне амбуланте су обезбеђене са средствима за дезинфекцију руку на бази алкохола и кантама за одлагање маски, рукавица…
- На сајт Болнице постављени су бројеви телефона који су уведени за све информације, савете и подршку (психолошку и сваку другу) пацијентима и њиховим породицама у току хоспитализације и након отпуста у условима ванредног стања.
Пацијенти и њихове породице су на тај начин могли да се информишу и добију савете везано за подршку, негу и даљи третман, као и начин како да закажу контролне прегледе, дијагностичке процедуре и разне информације у вези са радом Болнице и појединих организацииних јединица. Пружане су информације на који начин могу доћи до ординирајућег лекара и добити информације о стању пацијента, како доставити потребне личне ствари и документацију. Предочена им је и процедура око отпуста, како и на који начин се преузима пацијент и његова документација.
Породице пацијената су се интересовале о даљем поступку са документацијом коју су добили у нашој установи при отпусту, тражили су и објашњења како и на који начин да остваре право на продужену рехабилитацију, по престанку ванредног стања.
Овим путем, су се информисали и о остваривању права пацијената без здравственог осигурања.
Мере које су се предузимале у време ванредног стања као и информације које су се преносиле у оба смера, а од значаја за пацијента и ординирајућег лекара биле су у складу са законом о заштити података о личности и поверљивости података пацијента и породице.
Позиве су упућивали грађана који су се распитавали о радном времену, организацији рада у ванредним околностима, а било је и оних који су тражили савете невезано за нашу установу. Позиви су упућивани из земље али и иностранства.
Свакодневно је обављан разговор са породицом и пацијентима који су отпуштени на кућно лечење. Апеловало се на поштовање изолације, социјалне дистанце и епидемиолошких мера препоручених од стране Владе Србије и Министарства здравља.
Пацијенти и породица су могли да поставе сва питања и недоумице око третмана са пацијентом (терапије, исхране, неге, личне хигијене, рехабилитације код непокретних пацијента ). Они који су имали проблем са говором било је саветовано на који начин могу да раде говорне вежбе у кућним условима, јер су на отпусној листи имали препоруку за третман логопеда.
Саветовано је да се обрати пажња на препоруке из отпусне листе које су добили од свог ординирајућег лекара (контрола ТА, гликемије, хигијенско-дијететски режим…). Објашњено им је на који начин ће се спроводити контролни прегледи као и информације за оне пацијенте који су имали заказане дијагностичке процедуре у нашој установи.
Психолошка подршка у условима ванредног стања је била намењена пацијентима и њиховим породицама. Одзив је био више него очекиван са питањима везаним за савете о разним видовима менталне, емоционалне и социјалне дисфункционалности у специфичним условима карантина. У овој високо стресној ситуацији дошло је до манифестовања анксиозности, фобичног реаговања, паничних поремећаја, депресивних епизода – благих, умерено јаких и тешких са вербализованим суицидалним идејама као најчешћим поремећајем. Хронична стресна ситуација је код наших пацијената довела до погоршања већ постојећег стања до афективног реаговања које се реперкутовало и на физички статус.
Потребу за психолошком супортацијом имали су и грађани који нису наши пацијенти и било је позива из разних градова: Крагујевца, Сомбора, Новог Сада, Старе Пазове, Кикинде, Новог Пазара… Наш позив и деонтолошки кодекс су утицали на то да свима који се јаве пружимо психолошку подршку. Старосна структура је обухватала све старосне групе почев од адолесцената. Полна структура је пропорционално приближно иста у уделу жена и мушкараца који су се обраћали за помоћ.
Ретко која особа у претходним данима није осетила узнемиреност, забринутост, страх, беспомоћност, стрепњу, тугу, љутњу, бес. Код особа које су болесне или са мањим адаптивним и одбрамбеним капацитетима та осећања су још израженија.
Посттрауматски стресни поремећај и поремећај прилагођавања су очекиване психолошке последице преживљеног периода.
Пацијенти су овом приликом исказали поштовање и захвалност за пожртвован рад лекара, медицинских сестара/техничара, здравствених сарадника и немедицинског особља у ванредним условима. Задовољни су целокупном организацијом рада од пријема у болницу до отпуста. Посебно су имали речи хвале за добијену подршку од стране Болнице, која им је омогућила комуникацију путем телефона, како се не би осећали да су препуштени да се сами сналазе у ситуацији која их је задесила а непозната. Већина њих је чак била и изненађена позивом из установе, јер су знали да су здравствени радници посебно оптерећени у току трајања ванредног стања. Поред стручних информација упућене су и речи охрабрења, уливена им је нада за опоравак и лакше функционисање у новонасталој ситуацији, што је за њих имало посебан значај. Искрена и топла реч је увек добро дошла, говорили су.
Надамо се да смо успели да помогнемо уз искрени однос пун саосећања према онима који су се јављали. Однос поверења и подршке је сам по себи психотерапија који уз стручне савете, помаже спречавање ескалације психолошких последица ове кризне ситуације.
И како казује још пре Хипократа индијски хирург Сушрути у једној од варијанти ,,Ајур-веде“: ,,лекар је дужан да болеснику буде отац, ономе који се опоравња од болести заштитник, а здравоме пријатељ“.
Све информације и савете везане за негу пацијената и подршку породици и даље се могу добити позивом на број телефона 060 8046 923 радним данима од 08h – 14h.